PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI JENIS USAHA EKONOMI YANG DIKELOLA SENDIRI KELAS V SD NEGERI PINEUNG

Authors

  • Fitria Zahara universitas iskandar muda
  • Ruslaini Universitas Iskandar Muda
  • Elly Rizki Diandita Universitas Iskandar Muda

Keywords:

Impact of Based Picking up, learning results of independent financial business types

Abstract

The motivation behind this review was to decide the impact of the Issue Based Learning (PBL) Model on Understudy Learning Results in Material Kinds of Independent Financial Endeavors for Class V SD Negeri Pineung. The strategy utilized was pre-try different things with a one gathering pretest-posttest research plan. The populace in this review was all of class V adding up to 20 understudies. The example in the review were 20 5th grade understudies at Pineung State Primary School. Research instruments comprise of perceptions, tests, archives. Test the legitimacy of the inquiries in the high classification with a worth of 0.83. Information assortment methods incorporate perception, tests, and reports. Information investigation strategies utilize the typical equation, ordinariness test, Matched Example T-test. The aftereffect of his exploration is that the importance level (2 followed) is 0.000 <0.05. In this way, Ho is dismissed and Ha is acknowledged. This really intends that there is a distinction in the normal pretest and posttest learning results of understudies in understanding the sorts of financial ventures that are independent through the PBL model or There is an impact from the PBL model on understudy learning results in the material on the hydrological cycle and soil. Then, the speculation for the t-test, can be broke down by taking a gander at the dispersion table. The aftereffect of testing the speculation is that on the off chance that 10.487 > 2.08596, Ho is dismissed and Ha is acknowledged.

Tujuan dari kajian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Model Issue Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Macam Usaha Keuangan Mandiri Kelas V SD Negeri Pineung. Strategi yang digunakan adalah pre-try different things dengan one gathering pretest-posttest research plan. Populasi dalam ulasan ini adalah semua kelas V berjumlah 20 siswa. Contoh yang direview adalah 20 siswa kelas 5 SD Negeri Pineung. Instrumen penelitian terdiri dari persepsi, tes, arsip. Uji keabsahan pertanyaan pada klasifikasi tinggi dengan nilai 0,83. Metode pengumpulan informasi menggabungkan persepsi, tes, dan laporan. Strategi penyelidikan informasi menggunakan persamaan tipikal, uji kebiasan, uji-T Contoh Cocok. Akibat lanjutan dari eksplorasinya adalah tingkat kepentingan (2 diikuti) adalah 0,000 < 0,05. Dengan cara ini, Ho dihilangkan dan Ha diakui. Hal ini dimaksudkan agar ada perbedaan hasil belajar normal pretest dan posttest siswa dalam memahami jenis usaha keuangan yang mandiri melalui model PBL atau Ada pengaruh model PBL terhadap hasil belajar siswa pada materi di atas siklus hidrologi dan tanah. Kemudian, spekulasi untuk uji-t, dapat dipecah dengan melihat tabel dispersi. Hasil pengujian spekulasi adalah jika 10,487 > 2,08596 maka Ho ditolak dan Ha diakui.

Published

2023-10-31