PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP TO GROUP EXCHANGE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SD NEGERI ILOT
Abstract
Abstract: This study aims to see the effect of applying the Group To Group Exchange type cooperative learning model on the learning outcomes of fourth grade students at SD Negeri Ilot on style material. The method used in this research is a quantitative approach. The research population was all 21 grade IV students of SD Negeri Ilot who also became the research sample. Data collection was carried out by pre-test and post-test. Data processing uses the N-Gain formula. The results of the data analysis showed that the average pre-test score of student learning outcomes was 54.3 and the average post-test student learning outcomes was 77.1 so that there was an increase in the average N-Gain of students by 0.5 and could be categorized moderate, thus making the Group To Group Exchange type cooperative learning model very effective for use in the Natural Sciences learning process on style material. So it can be concluded that the application of the Group To Group Exchange type cooperative learning model can improve the learning outcomes of fourth grade students at SD Negeri Ilot on style material.
Keywords: Learning model type Group To Group Exchange, Learning Outcomes.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Group To Group Exchange terhadap hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri Ilot pada materi gaya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri Ilot yang berjumlah 21 yang sekaligus menjadi sampel penelitian. Pengumpulan data dilakukan dengan tes awal dan tes akhir. Pengolahan data menggunakan rumus N-Gain. Hasil analisis data menunjukkan bahwa perolehan nilai rata-rata pre test hasil belajar siswa adalah 54,3 dan nilai rata-rata post tes hasil belajar siswa adalah 77,1 sehingga terjadi peningkatan rata-rata N-Gain siswa sebesar 0,5 dan dapat dikategorikan sedang, sehingga menjadikan model pembelajaran kooperatif tipe Group To Group Exchange sangat efektif untuk digunakan dalam proses pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam pada materi gaya. Maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Group To Group Exchange dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri Ilot pada materi gaya.
Kata kunci: Model pembelajaran tipe Group To Group Exchange, Hasil Belajar.
Published
Issue
Section
Authors who publish articles in Guree : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar agree to the following terms: