PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS)BERBASIS KONTEKSTUAL TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP PADA MATERI PERKALIAN
Keywords:
Student Worksheets (LKS), Understanding Concepts, MultiplicationAbstract
Abstract: The purpose of this study was to develop a contextual-based mathematics Student Worksheet (LKS) that could improve SD/MIN students' conceptual understanding of class II multiplication material. This research is a type of research and development which aims to produce products that are suitable for use in learning mathematics. This study used a development procedure adapted from EDDIE, according to the development procedure recommended by the Ministry of National Education. The steps in the development procedure include product analysis, initial product development, original validation and revision, small-scale field trials and product revision, and evaluation. In this study, the instruments used included LKS assessment questionnaires, test questions, and validation sheets. The data obtained were analyzed using descriptive statistical techniques. The results showed that the developed contextual-based mathematics worksheets met the eligibility criteria, such as being valid, effective, and practical. Valid based on an expert's assessment which shows that the quality of the LKS is in the valid and unrevised category with a percentage by media experts of 83% and material experts 87% and the LKS is in the very practical category with an average value of 4.4. In addition, the effectiveness of using worksheets on students' understanding of concepts has a good impact with an average student score of 80.4 and is categorized as complete in multiplication material. So that it can be concluded that the development of contextually based LKS is valid, feasible, practical and effective for use in learning at MIN 7 city of Banda Aceh.
Keywords: Student Worksheets (LKS), Understanding Concepts, Multiplication.
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan Lembar Kerja Siswa (LKS) matematika berbasis kontekstual yang dapat meningkatkan pemahaman konsep siswa SD/MIN pada materi perkalian kelas II. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan (research and development) yang bertujuan untuk menghasilkan produk yang layak digunakan dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini menggunakan prosedur pengembangan yang diadaptasi dari EDDIE, sesuai dengan prosedur pengembangan yang direkomendasikan oleh Depdiknas. Langkah-langkah dalam prosedur pengembangan tersebut mencakup analisis produk, pengembangan produk awal, validasi asli dan revisi, uji coba lapangan skala kecil dan revisi produk, dan evaluasi. Dalam penelitian ini, instrumen yang digunakan mencakup lembar angket penilaian LKS, soal tes, dan lembar validasi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan teknik statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS matematika berbasis kontekstual yang dikembangkan telah memenuhi kriteria kelayakan, seperti valid, efektif, dan praktis. Valid berdasarkan penilaian dari ahli yang menunjukan bahwa kualitas LKS termasuk kategori valid dan tidak direvisi dengan perentase oleh ahli media 83% dan ahli materi 87% serta LKS berkategori sangat praktis dengan nilai rata-rata 4,4. Selain itu, keefektifan penggunaan LKS terhadap pemahaman konsep siswa berdampak baik dengan capaian rata-rata nilai siswa 80,4 dan dikategorikan tuntas pada materi perkalian. Sehingga dapat dismpulkan bahwa pengembangan LKS berbasis kontekstual sudah valid, layak, praktis dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran. MIN 7 kota Banda Aceh.
Kata kunci: Lembar Kerja Siswa ( LKS ), Pemahaman Konsep, Perkalian.
Published
Issue
Section
Authors who publish articles in Guree : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar agree to the following terms: