PERBANDINGAN PENGARUH MODEL TIPE STAD DAN TGT TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI DEBIT DI KELAS V SDN 27 BANDA ACEH

Authors

  • Maisundari Ruhaida Syiah Kuala
  • Fauzi Fauzi Universitas Syiah Kuala
  • Aida Fitri Universitas Syiah Kuala

Keywords:

Penerapan Model STAD, Penerapan Model TGT, Hasil Belajar, Debit.

Abstract

Abstract: Schools still use conventional models when learning which makes learning outcomes low and does not meet the KKM. The study's goal was to compare student learning results in mathematics using the STAD and TGT model, especially in debit material. The chosen research approach is quantitative in nature, employing a Quasy Experiment as the specific type of research design. The population consisted of 52 students, 26 students from Va and 26 students from Vb class. The samples taken were class Va as The first experimental group, known as Class I, utilized the STAD model, while the second experimental group, referred to as Class II, implemented the TGT learning model. The data collection methods employed involved the utilization of tests, the collected data was analyzed using a combination of descriptive and inferential statistical analysis techniques. The sort of research is a quasi-experiment, and the methodology is quantitative. According to the findings obtained from the descriptive statistical analysis of the two groups, The mathematics learning achievement, when employing the cooperative learning model known as STAD, had an average score of 68.08., and the average learning achievement of mathematics using the TGT model was 80.00. The findings from the inferential data analysis demonstrate the statistical significance of the acquisition of tcount 2.049 > ttable 2.008 and sig (0.46 <0.05). Based on the available evidence, it can be inferred that there exist disparities in learning outcomes between fifth grade students at SD Negeri 27 Banda Aceh who use the STAD and the TGT model.

Keywords: STAD Model, Application of the TGT Model, Learning Outcomes, Discharge.

Abstrak: Sekolah masih menggunakan model pembelajaran konvesional ketika belajar yang membuat hasil belajar siswa rendah dan tidak memenuhi KKM. Tujuan penelitian untuk memporoleh  perbedaan pencapaian belajar siswa yang menggunakan dua model pembelajaran STAD dan TGT pada pelajaran matematika khususnya pada materi debit. Metode penelitian yakni kuantitatif serta Jenis penelitian adalah Quasy Eksperiment. Dalam populasi tersebut, terdapat total 52 siswa, yaitu 26 siswa dari kelas Va dan 26 siswa dari kelas Vb. Sampel yang diambil yakni kelas Va sebagai kelas eksperiment I yang mengimplementasikan STAD serta Vb sebagai kelas eksperiment II yang mengimplementasikan TGT. Data dikumpulkan melalui penggunaan tes. Pengolahan data dilakukan dengan menerapkan metode analisis statistik deskriptif dan inferensial. Menurut temuan yang didapatkan analisis statistik deskriptif kedua kelompok, rata-rata pencapaian belajar matematika dengan memakai STAD adalah 68,08, sedangkan TGT adalah 80,00. Hasil analisis data inferensial menunjukkan signifikansi perolehan nilai thitung 2,049 > ttabel 2,008 dan sig (0,46 < 0,05). Maka bisa diambil kesimpulan terdapat perbedaan pencapaian belajar antara siswa kelas V SD Negeri 27 Banda Aceh yang menggunakan  kooperatif tipe STAD dengan  TGT.

Kata kunci : Model STAD, Penerapan Model TGT, Hasil Belajar, Debit.

Author Biographies

Fauzi Fauzi, Universitas Syiah Kuala

 

 

Aida Fitri, Universitas Syiah Kuala

 

 

Published

2023-04-29