PENGARUH METODE OUTDOOR STUDY BERBASIS INKUIRI TERHADAP HAIL BELAJAR SISWA PADA MATERI EKsSISTEM TEMA 5 SUBTEMA 1 KELAS V SDN 12 BANDA ACEH

Authors

  • Amnisyar Amnisyar syiah kuala
  • Mislinawati Mislinawati Universitas Syiah Kuala
  • Suci Fitriani Universitas Syiah Kuala

Abstract

Abstract: Teacher-centered learning affects student learning outcomes. If the learning outcomes achieved by students do not reach the KBM. The formulation of the problem is "Is there an effect of using the Inquiry-Based Outdoor Study Method on Student Learning Outcomes in Ecosystem Material Theme 5 Sub-theme 1 Class V SDN 12 Banda Aceh?". This study aims to determine the effect of using the Inquiry-based Outdoor Study method on student learning outcomes in Ecosystem material. The approach taken is quantitative with the type of research namely "True Experimental". The place was held at SDN 12 Banda Aceh. The sample is all students in class VA and VB totaling 50 students. Data collection was carried out using pre-test and post-test techniques, then data analysis was assisted by SPSS Statistics. The results of the hypothesis test with the statistical independent t-test obtained a sig (2-tailed) value of 0.000 <0.05. So that the decision criteria ???????? are accepted and ????0 are rejected. So it can be concluded that there is an effect of using the Inquiry-Based Outdoor Study Method on Student Learning Outcomes in Ecosystem Material Theme 5 Sub-theme 1 Class V SDN 12 Banda Aceh.

Keywords: Outdoor Study, Inquiry, Ecosystem Material.

 

Abstrak: Pembelajaran yang berpusat pada guru mempengaruhi hasil belajar siswa. Sehingga hasil belajar yang didapatkan siswa tidak mencapai KBM. Rumusan masalahnya yakni “Apakah terdapat pengaruh penggunaan Metode Outdoor Study Berbasis Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem Tema 5 Subtema 1 Kelas V SDN 12 Banda Aceh?”. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan metode Outdoor Study berbasis Inkuiri terhadap hasil belajar peserta didik pada materi Ekosistem. Pendekatan yang diambil kuantitatif dengan jenisnya penelitian yakni “True Experimental”. Tempat dilaksanakan di SDN 12 Banda Aceh. Sampelnya yakni seluruh siswa kelas VA dan VB berjumlah 50 siswa. Pengumpulan data dengan teknik tes pre-test serta post-test, kemudiaan analisis data dibantu dengan SPSS Statistics. Hasil uji hipotesis dengan statistik independent t-test didapatkan nilai sig (2-tailed) 0,000<0,05. Sehingga kriteria keputusan ???????? diterima sera ????0 ditolak. Maka bisa diambil kesimpulan terdapat pengaruh penggunaan Metode Outdoor Study Berbasis Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem Tema 5 Subtema 1 Kelas V SDN 12 Banda Aceh.

Kata kunci : Outdoor Study, Inkuiri, Materi  Ekosistem.

Author Biographies

Mislinawati Mislinawati, Universitas Syiah Kuala

 

 

Suci Fitriani, Universitas Syiah Kuala

 

 

Published

2023-04-29